torstai 12. helmikuuta 2015

How to stay fit?

Mulle tuli tossa äsken jumppaillessa mieleen, että voisin tehdä tällasen liikuntaan ja ylipäätään terveellisiin elintapoihin liittyvän postauksen. Mutta muistakaa, että minä en todellakaan ole mikään hyvinvoinnin expertti, että en osaa sadan prosentin varmuudella sanoa, mikä oikeasti on hyväksi ja mikä huonoksi keholle. Nämä nyt on kuitenkin sellasta peruskauraa, mitkä nyt varmaan kaikki tietää, mutta näistäkin on hyvä aina silloin tällöin muistuttaa :)

Kuva: Weheartit

1. Tee liikunnasta jokapäiväinen rutiini.
- Vaikka kuinka väsyttäisi eikä kehtaisi nousta sohvan pohjalta kuntoilemaan, niin mieti miten hyvä olo sulle tulee liikuntasuorituksen jälkeen. Aseta itsellesi tavoite ja muista pitää se joka päivä mielessäsi. Kenties hoikempi vartalo kesäksi? Enemmän lihasta jalkoihin/käsiin? Puolimaratonin juoksu? Notkeampi vartalo? Näitä riittää! 

Varaa kalenterista joka päivä pieni hetki kuntoilulle, puolikin tuntia tarvittaessa riittää. Sellaisen ajan saa aina jostakin välistä järkättyä itseään varten. Itse oon nyt jumppaillut youtuben workout-videoiden avulla ja ne toimii, suosittelen! Kaiken lisäks et tarvii kuin sopivat liikuntavaatteet ja netin. Helppoa kuin mikä. Itse oon tykästynyt varsinkin Blogilatesiin. Löytyy paljon erilaisia workoutteja niin aloittelijoille kuin kokeneemmillekin. 

Suosittelen erityisesti aamutreenejä. Saa aineenvaihdunnan heti aamusta alkaen hyvin käyntiin ja heräät päivään ihan uudella energialla. Aamustahan se on muutenkin kaikkein tehokkainta.

2. Älä jätä aterioita väliin.
- Se, että jätät kokonaan syömättä, ei laihduta sua ollenkaan. Aterian poisjättäminen yleensä kostautuu myöhemmin ja seuraavalla kerralla syöt tuplasti enemmän. Ei näin. Muista syödä säännöllisesti. Mieluummin useasti pienempiä annoksia kuin pari suurta ateriaa päivässä. Muista nauttia joka aterialla tarpeeksi proteiinia. Älä pelkää liikaa hiilareita, niitäkin tarvitaan ja ne pitää sut kylläisenä pidempään. Pyri syömään monipuolisesti.

3. Älä luovu kokonaan herkuttelusta.
- Jos et välitä karkeista, suklaasta, leivoksista yms herkuista, niin tietysti voit olla ihan hyvin kokonaan ilmankin. Mulle täys selibaatti herkuista ei onnistuisi. Ikinä. Eikä mun mielestä niistä tarvitsekaan luopua. Itseään täytyy muistaa aina väliajoin palkita ja nauttia omia lempiherkkujaan, kunhan muistaa pitää herkuttelun kohtuudessa. Jos esim. suklaan tekee sut onnelliseksi, niin voit ihan hyvällä omalla tunnolla nauttia siitä. 

4. Harrasta hyötyliikuntaa.
- Siinä kulutat kaloreita ihan huomaamattasi. Voisitko kulkea esimerkiksi työ-/koulumatkat auton sijaan kävellen taikka pyöräillen? Siivoa ahkerasti kämppä lattiasta kattoon, käy kävellen kaupassa. Käytä hissin sijaan portaita jnejne.

5. Juo paljon vettä.
- Pidä koko ajan itselläsi mukana vesipulloa missä ikinä kuljetkin, mulla ainakin toimii! Olen todella huono juomaan vettä, mutta kun hommasin itelleni vesipullon ja pidän sitä koko ajan käteni lähettyvillä, niin tulee juotuakin paljon enemmän. Monesti tulee naposteltua kaikenlaista, vaikka oikeasti se "nälkä" lähtisi vain juomalla vähän vettä.

6. Älä ole liian ankara itsellesi.
- Unohda kiduttavat dieetit ja muut ja sen sijaan satsaa pieniin muutoksiin. Älä aloita uutta urheiluharrastusta liian kovilla tavoitteilla, kukaan ei ole seppä syntyessään. Muista pitää lepopäiviä ja äläkä kiirehdi näkyvien tulosten aikaan saamisessa. Pikku hiljaa kroppa siitä muuttuu. Mikään ei tapahdu päivässä, vaikka kuinka rehkisi. Siinä vain hajottaa ja väsyttää itsensä. Muista nauttia elämästä, ei se ole niin vakavaa jos joskus vähän lipsahtelet treeneistä taikka syömisistä. Se on ihan sallittua, kunhan ei vain jää tavaksi.

7. Kokeile erilaisia liikuntalajeja ja löydä mieleisesi.
- Jos salikuntoilu on sulle pakkopullaa, vaihda se johonkin muuhun. Kaikkien ei tarvitse käydä salilla, vaikka sitä niin paljon hehkutetaankin ja "no kun kaikki muutkin käy salilla". Kokeile rauhassa erilaisia liikuntalajeja. Tykkäätkö enemmän joukkuelajeista vai haluatko liikkua ja kuntoilla ihan yksin? Lihaskunto- vai kestävyysliikuntaa? Ihan perus lenkkeily ja juoksu on tehokasta ja kaiken lisäksi ilmaista! Siitä on aina helppo aloittaa :)

8. Muista säännölliset ruokailuajat.
- Pyri syömään aina samaan aikaan päivästä joka päivä. Kroppasi tottuu tähän ruokailurytmiin ja saat pidettyä ruokamäärät hallinnassa ja verensokeritasot pysyvät koko ajan tasaisena. Ylipäätään näissä säännöllisissä ruokailuajoissa oli paljon plussaa, mutta nyt en ihan varmaksi niitä kaikkia hyviä puolia itsekään tiedä? Kuka asiantuntija osaisi tarkentaa paremmin? :D

9. Tee pieniä terveellisempiä valintoja.
- Vaihda tavallinen pasta täysjyväpastaan. Vaihda vehnäleipä moniviljaleipään. Syö suklaapatukan sijasta pikkunälkään terveellisempi proteiinipatukka. Tilaa ravintolassa viinin/limun sijasta ruokajuomaksi vettä ja niin poispäin. Pienilläkin valinnoilla saa suuria muutoksia aikaan. 

10. Pidä huolta riittävästä unensaannista.
- Muista nukkua joka yö tarpeeksi! Jokaisella on oma ihanne unentarve. Mulla se on 8 tuntia ja yleensähän se on se 7-9 tuntia jokaisella. Lepo ja riittävä uni on olennainen osa terveellistä elämäntapaa. On siis ihan hyvä olla joskus tylsä ja lähteä baarista vähän aikaisemmin kotiin nukkumaan :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti