perjantai 22. huhtikuuta 2016

Liikunnasta & ruoasta

Ajattelin vaihtelun vuoksi tulla höpöttelemään tänne vähän jotain muuta tavallisten kuulumisten ja kosmetiikkapostausten vastapainoksi. Raotan hieman mun liikunta- ja ruokatottumuksia. En siis noudata mitään tiettyä ruokavaliota tai laihduta tai mitään. Oon sen verran vapaa sielu etten halua rajottaa mun syömisiä(kään) :D Syön juuri sitä mitä itse haluan ja milloin haluan ja ainakin tähän asti tää rento ja vapaa käytäntö on toiminut mulla oikein hyvin.

Syön mielestäni tämän kokoiseksi yllättävän paljon ainakin kaikkiin tuttaviini nähden. Ihmettelen suuresti ihmisiä, jotka eivät tykkää syödä tai syövät vain kerran tai pari päivässä, mitä ihmettä? Mulle on aina ruoka maistunut ja en osaisi kuvitella olevani syömättä niin pitkiä aikoja mikä toisille taas näyttää olevan täysin normaalia. 

Aamupala saattaa multa toisinaan arkena jäädä/viivästyä, mutta yleensä pyrin syömään aamulla töihin lähtiessä jonkun hedelmän, protskupatukan tai muuta vastaavaa. Töissä syön sitten ihan normilounaan, kuitenkin suht. kevyehkösti ettei kauhea ähky ja väsymys vaivaa työpäivän aikana ja jaksaa vielä loppupäivän touhuta. Töiden jälkeen nautin täyttävän lämpimän päivällisen. Pari tuntia ruokailusta yleensä on sitten liikunnan vuoro. Liikuntasuorituksen jälkeen syön vielä jotain iltapalaa. Tällä hetkellä oon osittain gluteenittomalla ruokavaliolla ihan vahingossa :D Toinen puolisko kun ei voi syödä viljoja niin eipä tule sitten itsekään syötyä pahemmin. Esim leipää en jaksa itselleni asioikseni yleensä ostaa enää ollenkaan. Kuten myös ei tule syötyä pahemmin pitsaa tai pastaakaan. Täten päivälliset koostuvat vaihtelevasti riisistä/perunasta ja lihasta/kanasta/kalasta. Ihan normaalia kotiruokaa tulee syötyä. Ei mitään vaikeaa tai monimutkaista. On hiilareita ja kaikkea. 

Ja kuten tiedätte, niin herkuttelusta en tingi. Karkkia tulee syötyä viikonloppuisin ja toisinaan hieman keskellä viikkoakin, mutta pyrin pitämään herkuttelut pääsääntöisesti viikonlopuissa. Mikään ehdoton ei se ei tietenkään ole. Jos vaikka tiistaina on PAKKO saada suklaata niin sitten sitä ostetaan, kohtuudella. Tai jos jossakin on kakkukahvit tai muita herkkuja tarjolla niin en tietenkään kieltäydy, päinvastoin! Aina ensimmäisenä menossa herkkujen ja makean luo :D

Helpotus on se, ettei mulla tee oikeastaan lähes koskaan mieli mitään roskaruokaa. En välitä mäkkärin hampurilaisista tai pitserioiden pitsoista. Kuten en myöskään limuista, sipseistä ymym. Makea on ainut paheeni.

Ateriarytmi mulla pysyy säännöllisenä ihan kuin itsestään. Kroppa on näköjään tottunut siihen, että saan ruokaa aina juuri tiettyyn aikaan. Suurempia repsahduksia ei ruokailuajoissa siis pääse tulemaan missään vaiheessa.

Kuvat: Weheartit


Liikuntaa tulee normaalisti harrastettua 5-6 krt/vko. Tietenkin, jos on tärkeitä menoja taikka kipeänä tms niin silloin liikunnat jäävät vähemmälle (kipeänä siis kokonaan). Mitään kauhean rankkoja liikuntasuorituksia en pahemmin tee. Sellaista puolirankkaa ja kevyttä liikuntaa vaihtelevasti.

Liikuntaakin harrastan ihan vain sen takia, että siitä saa sen uskomattoman hyvän olon tunteen. En sen takia, että haluaisin laihtua tai saada lisää lihaksia. Siinä liikunnan sivuvaikutuksena saattaa jotain kivaakin pientä muutosta kyllä kroppaan tulla, mikä ei suinkaan haittaa.

Viikon liikunnat koostuu lähinnä näin:

Ma - 60 min jooga tai pilates
Ti - 45-60 min juoksu tai pilates
Ke - 60-70 min reipas kävely
To - 45-60 min juoksu
Pe - lepopäivä
La - 60 min juoksu
Su - lepo tai 45-60 min juoksu/kävely

Siinäpä pääosin mun ruokailut ja liikunnat selostettuna. Kysykää, jos jäi jotain hampaankoloon.

Ja olen siis ihan normaalipainoinen ja mielestäni sopusuhtainen. Hyvin on saanut linjoista pidettyä huolta vaikka syö ihan normiruokaa ja herkuttelee. 

Paras vinkki on se, että älkää stressatko syömisistänne! Ei se oo niin vaikeeta tai älkää tehkö siitä niin vakavaa ja vaikeeta asiaa. Ruoasta kuuluu nauttia. Ei tarvii olla tarkkaan laskemassa kilokaloreita tai hiilari- ja proteiinipitoisuuksia tms. Ei oo olemassa mitään tiettyä parasta ruokavaliota, joka sopisi kaikille. Syökää just sitä, mikä itselle ja kropalle sopii ja maistuu hyvältä :)

2 kommenttia:

  1. Ja liikuntahan juuri auttaa huomaamattomasti myös hengitys sekä verenkiertoon ja luustoon. Jos ei liikkus ollenkaan koskaan sen huomais kyllä 10 vuoden päästä :D
    Kirsi, pieni vinkki, kannattaa myös opetella syömään välipaloja, vaikka se yksi hedelmä tai marjoja :) ja aamulla kannattas syödä hedelmän kanssa jotain missä on hiilareita (paitsi jos nauttii baanin siinä on hiilareita jonku verran), protskupatukka ei ole välttis se paras mahollinen aamupala, vaan se on enemmänki välipalana hyvä. Mutta kuten sanoit jokaisella on omat ruokatottumukset :D mutta tässä ny pari vinkkiä kuitenkin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo liikunnalla on kyllä lukemattomasti vain kaikkia positiivisia vaikutuksia. Banaani just on sellanen aika perusvälipala/aamiainen et niitä tulee syötyä välillä ihan kyllästymisee asti :D

      Poista